Gisteren ging Nederland in ‘intelligente lock down’ met de nadruk op fysieke afstand bewaren, strikte handhygiene en een hoest-etiquette. Maar er is nog een kant aan de medaille, die wat mij betreft behoorlijk onderbelicht blijft. Namelijk het ondersteunen van het eigen afweersysteem. Ter ondersteuning een paar tips hoe je zo weerbaar mogelijk blijft/wordt in virale tijden.

Beperk stress

Aanhoudende gevoelens van bezorgdheid, angst en spanning ondermijnen het afweersysteem. En in deze verontrustende tijd is er een overmaat aan zorgwekkende en beangstigende berichten. Laat je informeren, maar niet overspoelen. Beperk de hoeveelheid info en het aantal keer per dag waarop je berichten leest/kijkt/luistert. Realiseer je dat er veel meningen en informatiebronnen zijn en dat lang niet alle info (zeker op sociale media) correct is. Mindfulness en meditatie kan helpen je kalmer en meer ontspannen te voelen. Er zijn de nodige (gratis) apps te downloaden die korte ingesproken aandacht- en ontspanningsoefeningen bieden.

Ga iets doen waar je plezier aan beleeft en vrolijk van wordt. Waar je om moet lachen. Onderzoek laat zien dat lachen de bloedcirculatie stimuleert, het hart versterkt, stress vermindert en ook de pijndrempel kan verlagen.

Beweeg

Zorg dat je op de meeste dagen minimaal 30 minuten beweegt. Liefst in de buitenlucht, in de natuur. Op gepaste afstand van anderen is het prima mogelijk om te tuinieren, fietsen, wandelen, hardlopen, touwtje of trampoline springen, wat dan ook.

Daglicht, bij voorkeur midden op de dag, stimuleert de aanmaak van vitamine D, een belangrijk speler in het functioneren van het immuunsysteem. Een frisse neus is bovendien goed voor de luchtwegen en de wind door je haren helpt het hoofd leeg te maken.

Zowel binnen als buiten kun je ademhalings- en Qi Gong oefeningen doen. Deze ‘Chinese yoga’ opent en strekt alle meridianen en draagt zo bij aan de algehele gezondheid. Er bestaan ook Qi Gong oefeningen specifiek voor het bevorderen van de Long gezondheid.

Slaap, ritme en regelmaat

Ga op tijd slapen en zorg voor voldoende nachtrust. Slaap is belangrijk in het op peil houden van het immuunsysteem. Houd ritme en regelmaat in je dag/week. Misschien klinkt je dit bekend in de oren? Het sluit aan bij het klassieke Rust, Reinheid en Regelmaat principe, dat volgens Wikipedia is afgeleid van de zes punten voor een goede gezondheid die Florence Nightingale in 1859 in haar ‘Notes on Nursing’ vastlegde.

Kies gezonde voeding

Eet verse groenten en fruit. Eet gevarieerd. Zorg voor kleur op je bord. Zo krijg je alle vitamines en mineralen binnen, waaronder de voor je afweer zo belangrijke vitamine A, vitamine C en zink.
Máák tijd om te koken. Zie het als een investering in je gezondheid en dat van je gezin. Kies voor onbewerkt, vers voedsel. Of anders gezegd, gebruik geen (of zo min mogelijk) kant & klaar producten, smaakmakers, pakjes of ‘lang-houdbaar’ voedsel. Wees spaarzaam met zoetigheid en (verborgen) suikers.

Maak zelf op grootmoeders wijze bottenbouillon. Laat een hele kip of runderschenkel + mergpijp langzaam en langdurig trekken. Even googlen op bottenbouillon maken en je vindt tal van recepten.
De gelatine, mineralen en aminozuren die aan de botten en het vlees worden onttrokken zijn belangrijke bouwstoffen voor een goede darmgezondheid. Er is veel onderzoek gedaan naar het verband tussen darmgezondheid en het immuunsysteem. Het blijkt dat de darmen maar liefst 70% van de cellen bevatten die het immuunsysteem vormen. Moet het een keer snel? Koop bottenbouillon van de Kleinste Soepfabriek bij een natuurvoedingswinkel of bestel online bij bijvoorbeeld Oerbouillon.

Maak eens perensoep. In de Chinese Voedingsleer geldt dat peren de gezondheid van de Longen ondersteunt, slijm vermindert en een ruwe keel verzacht.

Drink voldoende (lauwwarm) water (1-1,5 liter per dag). Voldoende vloeistoffen ondersteunt alle lichaamsfuncties, inclusief het immuunsysteem.

Thee van verse gemberwortel wordt in de Chinese Geneeskunde gebruikt om de weerstand tegen virussen te versterken, snot en slijm te verminderen en hoest te kalmeren.

Saliethee helpt de keel te ontsmetten, bevordert de immuniteit en kalmeert stress.

Kurkuma gecombineerd met een snuf zwarte peper werkt ontstekingsremmend. Past prima in een oosters gerecht zoals een curry of voeg het eens toe aan een omelet.

Neem extra Vitamine C, vitamine D3, zink en omega 3 (kies voor een goed merk met visolie of algen uit duurzame teelt).

Smaakt deze informatie naar meer?

Heb je behoefte aan meer informatie of praktische ondersteuning bij het op peil houden van je weerstand en algeheel welbevinden? Neem gerust contact met me op.

Voor straks, lekker slapen en morgen gezond weer op [Sonja Barend]